Tuesday, August 13, 2013

Hujan Meteor Di Malaysia



Tengah malam semalam di laman sosial terutamanya Facebook agak ramai yang kecoh mengenai Hujan Meteor atau Meteor Shower di Malaysia.. gua yang mulanya tak tahu apa jadi tahu gak..hehe

Ada gak segelintir yang meremehkan dan juga mempertikaikan geng-geng yang tunggu Meteor Shower kerana buang masa dan juga macam-macam hal.., pada gua apa adahal nak tengok kebesaran Allah yer dak..?

Gua secaja jujurnya jengok-jengok gak dijendela menantikan meteor lalu sebutir dua.., tapi gua wusha semenit dua jer tak sanggup tunggu lama..kang yang muncul bukan meteor tapi juon..
 hahahahahahahahaha *ok tak lawak

Tapi gua sanggup tunggu dari jam 11 sampai jam 2 di facebook menanti update dari rakan-rakan yang dapat tengok Hujan Taik Bintang di Malaysia ni....dukacitanya takda apa-apa update dari depa..so gua tidur jer la..hehe

Mungkin ramai yang tak tahu setiap tahun dalam bulan OGOS bumi kita akan melintasi orbit komet perseids.., dan dengan itu kita akan dapat tengok serpihan meteor ini..apa yang gua tahu tarikh terbaik ialah pada 12 Ogos waktu USA bersamaan dengan 13 Ogos di Malaysia (GMT+8)  ('',)



Korang ada ke yang dapat tengok semalam..???


" Pancuran meteor berlaku apabila bumi melintasi laluan komet dan menyebabkan debu-debu komet ini terbakar apabila memasuki atmosfera bumi Bagi pancuran meteor Perseid, ia berlaku kerana bumi melintasi laluan komet Swift-Tuttle yang mempunyai diameter nukleus lebih kurang 26 kilometer"

-Agensi Angkasa Negara

**********************************

Setakat ini tak ada lagi Video Hujan Meteor di Malaysia..,tetapi ada di rakam di negara lain.., bawah ni antara yang the best...!





untuk detail boleh wusha SINI


Sekian...Peace (~_^)


p/s : gua dah 3-4 kali gak tengok meteor secara live ni..

tags : meteor shower in Malaysia, video hujan meteor di Malaysia, Video Meteor Shower Malaysia, Tahi bintang di Malaysia, Fenemona Hujan Meteor , gambar meteor di malaysia , gambar hujan meteor malaysia 2013, hujan meteor malaysia 2013,

8 Orang Memberi Komen & Pendapat

bestnya kalau berpeluang tgk kan

Assalamualaikum,

zaman kanak2 dulu mama selalu tengok langit malam dan selalu nampak tahik bintang jatuh... Masa dolu2 tak herann pun nampak tahik bintang nih...

aku pun sama tgu kat FB gak sbb ko kecoh2 ..tp xde org update pun .. huhu

aku tido pukul 3 lebih ari tu ... hampeh

nk jenguk keluar tkt laki aku mrh ...huahuahua

Ingat nak tengok tapi bab tunggu lama-lama tu serammm jiran tetangga tak da pulak yang keluar ;3 brrr

tak tengok sebab join dak Nuha tidur.. ;)


EmoticonEmoticon