Sunday, July 3, 2011

Cara Makan Kismis Dengan Betul

Nie gua amik dari Facebook copy bulat2

Sebab mak gua baru balik dari umrah,banyak pula mak gua bawa balik kismis ni..saja share pasal kismis


*********************************


Ramai orang mengamalkan pemakanan kismis. Bagus la. Tapi, masih ramai tak tahu cara yang betul makan kismis. Izinkan saya kongsi sedikit pengetahuan yang ada.

Kismis mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak. Kekurangan oksigen menyebabkan seseorang mudah mengantuk, pelupa, lembab dan mengalami kelemahan dalam berfikir.

Cara makan yang betul:
i) Menghadap Kiblat
ii) Baca "Bismillah" dan selawat ke atas nabi (3 kali)
iii) Baca doa penerang hati
iv) Makan secara kemam seperti makan gula-gula. Tidak berkesan jika dikunyah seperti makan kacang.
v) Makan sebiji-biji sebanyak 21 biji setiap hari.

Banyak orang makan kismis dengan cara yang salah. Kita perlu gigit, hisap jus dia dulu. kemudian baru makan. Insyaallah, kita akan dapat manfaatnya.

*********************************

Gua tak tau kesahihannya..siapa lagi arif ce cita...


Sekian...Peace (~_^)v


P/S : mak gua dah sampai rumah...('',)

22 Orang Memberi Komen & Pendapat

mk sye pon baru balik umrah .2minggu lepas.
bnyk kurma n kismis kt uma nie.

mse kt skola rendah dulu ustazah aja makan kismis cm tu la.isap cm gule2

huhu.wan yg first pon dh tak lepas.tak mengadap kiblat,duk depan tv sambil kunyah kismis mcm makan nasi.

wah,, ujang jdik sopan ngan tetiba hhehe.. erm, btul tu... seelokny mkn dlm bntuk ganjil ...

bru perasan copy dri fb,,tekejut ujang ckp saya tdi :D

yeah. byk info kan. shuka2.tu la cara terbaek. tp lagi best kalo lpas mkn ksmis mnum susu. huwaaa~
kurma gn susu pon best. ulalala

tetibe azie rasa nak beli kismis..insyaAllah dpt manfaatnye..skrg asyik mkn mende tak sihat je

hoho menarik tips ni.. slalu sume 7 bijik aku kunyah skali..ahaa dah la slalu bca bismillah.. adoi~

cool sabtuday gathering with bloggers http://eleventx.blogspot.com/2011/07/blogger-sports-carnival-2011-with.html

eh, memang kena 21 biji gak ea? kalau makan no ganjil pun boleh kan? ;p btw,thanx sharing d info ^^

oh macamtu..eka pulak main makan jer.kismis memang fav sejak kecik..aiskrim kismis pun sedap tau! nyum2222

tengs beritau,.. slalu saya mkn.. sekali ngaappp je.. dh habis 1 botol.. hahaha XD

baiklah cikgu, saya akan cuba amalkan.... nice tips!! :D

ooh...tak tau lak...nice entry ujang..insyaAllah akn diamalkn...;p

pwh. kite je selalu kunyah kismis tu macam makan kacang. tak pernah di kemam.

patotlah tak pandai2. sobs~

sblom mkn kismis mcm mkn nasi ouh ..
mkn smpai kenyang .. wakaka
pelahap sunggh gua :D

baru tau cara makan kismis yg betul lepas nie bole praktik kan

ustazah saya kata nk mkn kismis nie kne ikot waktu. 7 kali waktu pg, 7 kali waktu tghari, dan 7 kali waktu ptg atau mlm (saya x sure)

Saya beritahu rakan cara makan kismis perlu kemam? Sebab dengar dari ustaz kat tv cakap.. tapi die mintak pula hadis.. ada ke hadis cara makan kemam? Tahu .. siapa boleh bantu, apa jawapan terbaik perlu saya beri. 019-6445454 (eya)


EmoticonEmoticon